خانه | پزشکی و سلامتی | دلایل افزایش وزن در ماه رمضان

دلایل افزایش وزن در ماه رمضان

افزایش وزن، گریبان گیر روزه داران

ماه رمضان فرصتی یک ماهه است تا کمتر بخوریم و لاغر شویم. امّا بسیاری از روزه داران در ماه رمضان، چاق می شوند. این پدیده علّت های مختلفی دارد. شما با برطرف کردن این علل می توانید تناسب اندام خود را در ماه رمضان حفظ کنید:

۱- مهمانی های پردردسر

اگر شما از آن دسته افراد هستید که به مهمانی دادن و مهمان شدن در ماه رمضان عادت دارند، باید کمی شیوه ی مهمانی های خود را تغییر دهید.
مسلمانان، به ویژه ایرانیان، عادت دارند موقع مهمانی دادن، با غذاهای متنوع و میان وعده های خوشمزه از مهمان های خود پذیرایی کنند. این شیوه ی پذیرایی، باعث تحریک اشتهای افراد و پرخوری آن ها می شود. بنابراین سبک مهمانی های خود را عوض کنید.

افزایش وزن، گریبان گیر روزه داران

۲- خرده ریزهای موذی

بسیاری از ما عادت داریم پس از روزه گرفتن در یک روز طولانی، زیاد به یخچال هایمان سر بزنیم و با وجود این که پس از افطار احساس سیری داریم، مدام به هله هوله ها و خرده ریزهای یخچال ناخنک می زنیم.
این عادت نادرست که به آن ریزه خواری گفته می شود، یکی از علل اصلی افزایش وزن در ماه رمضان است. اگر نمی خواهید در ماه رمضان چاق شوید، ریزه خواری را کنار بگذارید.

۳- غذاهای خوشمزه

یکی از عادت های غذایی نادرست در ماه رمضان توجه بیش از حد به هوس های غذایی است.
ممکن است چون در طول روز فرصت خوردن غذا ندارید، هوس غذاهای متنوع و خوشمزه ای کنید که پرکالری هستند و با پاسخ دادن به این هوس ها، مواد پرکالری مصرف کنید. نتیجه ی این انتخاب غلط، افزایش وزن است.

۴- خواب دوستی

اگر بیدار شدن برای سحری، برایتان سخت است، پایان ماه رمضان با افزایش وزن ۴ تا ۸ کیلویی مواجه خواهید شد.
یکی از مهم ترین علل چاقی در ماه رمضان، حذف سحری است. شما با این ذهنیت که با نخوردن سحری لاغر می شوید، به خودتان ضربه می زنید.
گذشته از مضراتی که حذف سحری برای بدن و سلامتی تان دارد، شما با نخوردن سحری، گرسنه تر می شوید و موقع افطار پرخوری می کنید.

۵- تنبلی

شما با این تصور که ورزش تشنه تر و گرسنه ترتان می کند، ورزش را در ماه رمضان به طور کلی کنار می گذارید. امّا این کار نتیجه ای جز افزایش وزن برای شما نخواهد داشت.
سعی کنید پس از افطار به ویژه زمانی که احساس می کنید پرخوری کرده اید، حدود نیم ساعت آرام پیاده روی کنید. با این کار، سوخت و ساز بدن تان افزایش می یابد امّا آب بدن تان از دست نمی رود.

افزایش وزن، گریبان گیر روزه داران

۶- گرسنگی زیاد

وقتی ماه رمضان با تابستان مصادف می شود، موقع افطار احساس مفرط گرسنگی و قاروقورهای شکم اذیت تان می کند.
امّا باید مراقب باشید! موقع افطار نباید تمام حجم غذایی را که می خواهید مصرف کنید، یک جا بخورید. تند تند غذا خوردن به علّت گرسنگی زیاد، باعث پرخوری و افزایش وزن شما می شود. پس غذاها را با طمانینه و آهسته تر بخورید.

۷- خواب شبانه

بسیاری از افراد بعد از یک افطاری سبک، شام می خورند. اگر بین شام و خواب شبانه تان، فاصله ای کمتر از یک ساعت است، غذا در سیستم گوارشی تان هضم نشده و چربی بیشتری در بدن تان ذخیره می شود.
همواره سعی کنید تا ۲ ساعت بعد از غذا نخوابید و در صورتی که احساس گرسنگی می کنید، یک میوه مانند سیب یا زردآلو پیش از خواب بخورید.
از سوی دیگر، کم خوابی و تنظیم نبودن سیستم خواب در افراد نیز باعث چاقی می شود. بنابراین با برنامه ریزی بیشتری استراحت کنید.

افزایش وزن، گریبان گیر روزه داران

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Web Analytics